Thailand, het land van de overvloed! - Reisverslag uit Trat, Thailand van Saar en Fox - WaarBenJij.nu Thailand, het land van de overvloed! - Reisverslag uit Trat, Thailand van Saar en Fox - WaarBenJij.nu

Thailand, het land van de overvloed!

Door: Fox (Saar => eindredactie)

Blijf op de hoogte en volg Saar en Fox

09 Februari 2013 | Thailand, Trat

Zo, tijd voor een updeet!

Vanuit Bhutan zijn we naar Bangkok gevlogen. Bij aankomst werden we verwelkomt door de veelbenoemde ‘deken’ van warmte. Heerlijk!!! Alleen de vervuiling was wat minder maar eindelijk uit die kou!

De taxi was meteen een duik in het diepe; met een noodgang over de snelweg en lekker andere auto’s links inhalen op de vluchtstrook! In Bhutan en Nepal rijden ze ongeveer 70 km / uur vanwege de slechte of het volledig ontbreken van wegen.

Ons hostel was wel relaxed (dikke matrassen!!) en al heel snel vonden we een heel lekker en een, tot nu toe goedkoopste restaurantje vlakbij ons hostel. Daar hebben we dan ook vaak ontbijt, lunch en avondeten gegeten. Het maakte niet zoveel uit wat je bestelde, het was altijd superlekker!! En dan betaalden we iets van 2 euro voor met zijn tweeën. In Thailand lijkt het volgende te gelden; hoe goedkoper het restaurantje, hoe beter het eten en vriendelijker de mensen zijn.

Het streetfood is ook bijzonder. Je kunt van alles krijgen op een stokkie; worstjes, squitballs, gemarineerd varkensvlees en zelfs helemaal inktvissen! Mmmmmmmm!

In het hostel hebben we met wat andere reizigers Django Unchained gekeken (nieuwe film van Tarantino). Die bleek (gelukkig) al via internet te zijn uitgelekt en die konden we gewoon in de videoroom van ons hostel kijken.Erg vermakelijke film. Altijd één van onze favoriete bezigheden in een hostel... met z’n allen in de gezamenlijke ruimte een fijne gezellige film kijken! Na de film heb ik nog de (ruwe) mixen van ons nieuwe album van The Tonomats zitten luisteren (thanx voor het toesturen Sander!). Superkikke!!!

Verder zijn we nog een dagje naar Kao-San Road geweest (dé backpackersstraat in Bangkok) en zijn daar heengegaan met de taxiboot over de rivier. Leuke ervaringen maar wel heftig met die hitte. Ondanks het vele drinken hebben we toch wat klapjes van de zweep gehad wat de hitte betreft. Gewoon rustig aan doen...

Vervolgens hebben we erg zitten twijfelen wat we zouden doen na Bangkok. We wilden wel graag naar een eiland maar wisten niet zo goed welke. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Koh Tao omdat de walvishaai daar soms wordt gezien en dat dit, van alle party-eilanden, toch wel de meest rustige zou zijn. Dus hebben we vanaf Bangkok de trein gepakt naar Chumphon. Leuk laid-back dorpje waar we via internet een hostel hadden geboekt. De nummering bracht ons bij een hostel die ook heel erg leek op de naam, maar die was het toch niet en het duurde ff voordat we daar achter waren. Uiteindelijk moesten we bij een hostel zijn waarvan de naam helemaal niet leek op hetgeen we geboekt hadden. Logica is niet altijd om de hoek hier in Thailand. Maar ach, zo zie je nog eens wat. Na weer wat zeer experimentele streetfood te hebben gegeten (koude inktvisjes e.d.) hebben we lekker pannenkoeken gegeten met moslim curry. Dat we nog niet ziek zijn geworden is een wonder ;)

De volgende dag met de pastboat (ofwel de fast boat ;)) naar Koh Tao gegaan. We hadden via internet al wat zitten informeren over een verblijfplaats bij een duikschool in de buurt. Bij aankomst zag het er op zich allemaal wel mooi en netjes uit, maar wel flink volgebouwd en druk. Als dít het meest rustige eiland is van de party-eilanden, hoe zou het dan zijn op Phuket of Koh Samui? Helaas hadden we ook nog eens nogal luidruchtige buren die het vooral nodig vonden om ’s-nachts met deuren te gooien... Gelukkig hebben we ook hele mooie dingen gezien op Koh Tao. Naast een tune-up cursus voor het duiken hebben we, op Saar haar verjaardag, ook twee fun-dives gedaan en dat was erg bijzonder!! Naast de mooie visjes en het koraal hebben we een zeeschildpad en een barracuda gezien. De walvishaai had zich helaas verstopt dus we hebben nog steeds een doel! Oja, één van onze mededuikers had een onderwatercamera bij zich en was zo vriendelijk om de foto’s en videobeelden met ons te delen. We hebben een paar van deze foto’s ge-upload. De duikers die je ziet zijn wij! ’s-Avonds lekker fancy gegeten (barracuda en tonijn) dus al met al een bijzondere 30e verjaardag!!

Omdat we toch wel wat behoefte hadden aan een wat rustiger plekje, hebben we op internet zitten kijken naar wat rustigere eilandjes en kwamen bij Koh Kood uit (wordt ook wel geschreven als Koh Kut, kan dr echt niets aan doen ;)). We konden vanaf Koh Samui (twee eilanden verder) een vlucht boeken naar Pattaya en dan vandaar met een minibus naar Trat reizen. Zo gezegd zo gedaan. Echter toen we in Pattaya aankwamen op het vliegveld, waren er drie taxibedrijfjes die allemaal dezelfde prijzen aanboden. De prijs voor Trat was, voor Thaise begrippen, nogal hoog (bijna 100 euro p.p.) terwijl ons verteld was dat het voor ongeveer 15 euro p.p. zou kunnen. Uiteindelijk hebben we maar de dure taxi naar het centrum van Pattaya genomen vanwaar we dan wel een goedkoper busje naar Trat konden regelen. Dat bleek dus inderdaad te kunnen maar dat kon pas weer de volgende dag. Nou ja, dan maar een kamertje regelen in Pattaya.

Pattaya bleek alleen één van de grootste badplaatsen van Azie (een soort Aziatische versie van Benidorm) te zijn met allemaal viespeuken overal (het is hier erg geschikt om de ‘Vieze man’ na te doen. “Viespeuk!”. Wel zachtjes natuurlijk want misschien is het wel een Nederlander ;)). Oudere westerse mannen met jonge Thaise dames aan hun zij die vaak nogal ongeïnteresseerd keken. Onze kamer was in een één of ander porno hotel en we zijn ´s-avonds maar niet in de bar wezen kijken wat daar zich allemaal afspeelde... Volgens de eigenaar (een Engelsman) zou het ’s-nachts wel rustig zijn, maar tussen 5 en 6 uur is er drie keer een duizendklapper afgegaan in onze straat waarschijnlijk vanwege het Hhinese nieuwjaar dat hier in Thailand uitbundig gevierd wordt.

Ondanks dat het maar één nachtje was, heeft dit plaatsje veel indruk op ons gemaakt. Natuurlijk is één zo’n plaatsje niet erg representatief voor heel Thailand, maar we kregen toch heel erg het gevoel dat Thailand haar ziel heeft verkocht aan toerisme. Het is één van de weinige keren tijdens onze reizen dat we denken “Hier hoeven we niet meer terug te komen”. Klinkt misschien wat te dramatisch; het is hier ook wel mooi. Maar hier in Pattaya is bijna niets meer terug te vinden van Thailand. We werden er wel een beetje droevig van. We hebben ongeveer een half uurtje gezocht naar een restaurant waar ze thais eten zouden serveren tegen een redelijke prijs. Uiteindelijk eentje gevonden (en dan was het nog steeds twee keer zo duur als Bangkok), alleen bleken de Thaise maaltijden in de categorie “No have” te vallen. Nou ja, toen maar een kebappie kip op straat gegeten. Je moet wat he!

Naast ‘de viespeuken’, zie je in Pattaya toch ook wel veel ‘normale’ mensen. Stelletjes van onze leeftijd maar zelfs ook bejaarde stelletjes. Het kan natuurlijk dat die mensen, net als wij, ook op doorreis zijn, maar van een hoop mensen kregen we niet echt dat idee. Dat betekent dat mensen dus hun hele vakantie hier doorbrengen!? Misschien zijn wij wat teveel hippies ofzo, maar wij kunnen ons dat echt niet voorstellen...

Zoals eerder aangegeven, wilden we eigenlijk naar Koh Kood maar hier in Pattaya hoorden we bij een reisbureautje al dat er de laatste tijd zoveel mensen heen gaan. En op internet vonden we al weer een flink aantal resorts die promoten met ‘de most unspoiled place in Thailand’. Gelukkig kwam Saar met het lumineuze idee om naar een eilandje in Cambodja te gaan. En die blijken er te zijn! Na lang zoeken, vonden we een plekkie waar je een boomhut kunt huren op een nagenoeg verlaten strand! Zo slaan we twee vliegen in één klap. Eindelijk goede (nacht)rust en weg uit Thailand!

We hopen binnenkort dus fotootjes van verlaten stranden te kunnen laten zien!

Oja, we zitten de laatste tijd redelijk vaak op skype onder de naam Sjakie Sjaak. Als je zoekt via mijn e-mail adres (hotmail) dan vindt je ons het makkelijkst. Het is hier overigens wel 6 uur later dus als jullie ’s-avonds achter je computertje kruipt, is de kans groot dat wij al liggen te knorren. Maar misschien tot snel!

• 09 Februari 2013 - 10:29

Jan:

Weer prachtig reisverslag!

• 09 Februari 2013 - 14:09

Renate:

Hi guys, ziet er idd weer geweldig uit! Jammer dat Thailand tegenviel, maar goed.. Weet je dat ook weer! X

• 09 Februari 2013 - 15:17

Sven En Ilona:

Leuk verslag weer jongens!
    Veel plezier.

Liefs
    Ilona en Sven

• 09 Februari 2013 - 15:24

Coby Vos:

Zo nogal druk in Thailand. En nu in Cambodia. Ja dat is veel minder toeristisch. Zitten jullie op een eiland in de Golf van Siam? Daar kan wel malaria zijn. Als je dicht bij Sihanoukville zit is dat ook wel een aardige plaats. Daar is een hotel met een Nederlandse eigenaar, Jan. Schoon op zijn Nederlands met zwembad. Vanuit Sihanoukville kun je met een bus naar Phnom Penh. Zie je veel van het landschap. Nou veel fun dan maar en wees voorzichtig. Mischa gaat woensdag naar de Philipijnen, Jur naar Oekraine en ik vrijdag naar Veenendaal.
    groetjes en liefs Coby

• 09 Februari 2013 - 15:29

Ilona:

Fox, lekker fris koppie zo zonder baard !
    En erg hè Pattaya. Ik werd er ook helemaal verdrietig van.
    Gelukkig is het niet overal zo in Thailand.
    Veel plezier nog in Cambodja.

Liefs, Ilona en Sven

• 09 Februari 2013 - 18:25

Edith Fuchs:

Ondertussen alweer onderweg. Ben erg benieuwd naar jullie droomeiland Koh Rong. Wat een schitterende accommodatie (treehouse) op internet. Ik hoop dat jullie daar de rust zullen vinden die jullie zoeken.
    Gaan jullie ook nog Marleen ontmoeten binnenkort?
    Veilige reis verder!
    Liefs, Edith

• 09 Februari 2013 - 21:56

Hedwig:

Hé hoi,
    Leuk hoor allemaal. Ik ben ook op Koh Tao geweest. Daar was overdag geen stroom en warm water (en het was toen toevallig net slecht weer).
    Jammer dat de walvishaai zich verstopt had. Vind ik knap trouwens.
    Veel plezier nog,
    Liefs,
    Hedwig

• 09 Februari 2013 - 23:33

Florian:

Wederom een geweldig verslag! Mooie avonturen beleven jullie zeg. Denk dat het inderdaad een heel goed idee is om de rust op te zoeken op een eilandje in Cambodja, hopen dat daar ook walvishaaien zijn :) Volgens mij zijn er trouwens genoeg plekken in Thailand waar je wel het massatoerisme kunt ontlopen maar daar moet je wel de tijd hebben in je reisschema om daar weer heen te reizen. En fox, over het algemeen geen goed idee om je email adres zo open en bloot op internet te zetten. Voor je het weet word je helemaal platgespamd!

Veel plezier in Cambodja en tot op skype!!

• 10 Februari 2013 - 15:29

Marrie:

Wat leuk, saar en martijn, jullie zitten nu wel heel erg in de buurt van Marleen!
    veel plezier nog, liefs, Marrie

• 11 Februari 2013 - 22:19

Kees O:

lieve Sarah en Martijn. Jullie verhaal leest als een spannend boek. We hebben Pattaya op google opgezocht en je wordt inderdaad niet vrolijk van de foto's. We hopen dat jullie op je eilandje een goede vakantie hebben. Misschien dat jullie Marleen nog kunnen ontmoeten. Pas goed op elkaar en op je gezondheid. Liefs Krystyna en papa

• 11 Februari 2013 - 22:59

Marianne:

Heerlijk verhaal weer!
    Tja Pattaya is ook wel echt HET ergste plekje in Thailand waar je terecht kunt komen! Haha. Er zijn idd nog zat mooie onbedorven plekken. Maar hee, Cambodja! Geweldig toch!
    Ik kijk uit naar t volgende verslag! X

• 13 Februari 2013 - 05:37

Marleen:

Hoi Sarah en Martijn,
    Wat een leuke verslagen zeg! Leuk om dingen te lezen waar ik ook ben geweest. Ik begrijp dus dat jullie nu in Cambodja zijn?! Waar zijn jullie? Ik zou graag aan t einde van de week naar een van de eilandjes van Cambodja gaan en t zou grappig zijn om elkaar te ontmoeten op het tropische strand! Of gaan jullie 'het land in'? In ieder geval zien we elkaar ook in Vietnam!
    Liefs Marleen

• 13 Februari 2013 - 12:16

Marrie:

Lieve Sarah en Martijn,

Geweldig, jullie verslagen!
    Zelf krijg ik net een mailtje van Marleen. Ze gaat vrijdag weg uit Pnom Penh en nu jullie zo dichtbij zitten, zou ze het heel leuk vinden even contact met jullie te hebben, vandaag of morgen! Misschien kunnen jullie iets van je laten horen?

Veel liefs, Marrie

• 15 Februari 2013 - 12:05

Patricia:

Jeetje, toch een giegel hier en daar...
    Niet veel mensen zullen het weten over de pastboat... fastboat)
    Het blijft erin hangen... Nou dacht ik wel dat alleen de indo's het probleem
    hadden met de F uitspreken als de P... Thailand dus ook...

Ook Sarah haar verhaal - ik kan het zo helemaal voor mij zien... Super..
    ""Vooral Saar is, sinds de chilli cheese in Bhutan, erg getraind in het pittige eten. Zelfs als de curry al wat pittig is, gaat er vaak nog wel wat chilli saus bij tot verbazing van menig Thai. Soms is ze ook wat te enthousiast en dan probeert ze zich groot te houden met traantjes in haar ooghoeken ;) ""

Saar aka Bikkel !!!

Groetjes uit Nederland en we blijven de verhalen volgen ! x